2025-10-21 16:51
A tűzkár a kis- és középvállalkozások számára az egyik legpusztítóbb fenyegetés, amely percek alatt képes megsemmisíteni az évek munkáját. Cikkünkben bemutatjuk, hogy a tűzbiztosítás önmagában miért nem elég, és miért létfontosságú az üzemszüneti és felelősségi fedezetekkel való kiegészítése a teljeskörű védelem érdekében.
Kis- és középvállalkozóként (KKV) nap mint nap a cégünk építésén fáradozunk. Minden megszerzett ügyfél, minden beszerzett gép, minden feltöltött raktárkészlet az elkötelezettségünk és a befektetett tőkénk kézzelfogható bizonyítéka. A vállalkozásunk gyakran a fizikai üzlethelyiségünkben, műhelyünkben, irodánkban ölt testet. De mi történik, ha ez az egész egyetlen éjszaka alatt semmivé válik? A tűzkár nem válogat. Az egyik leggyorsabb, legkegyetlenebb és legpusztítóbb veszély, amellyel egy vállalkozás szembenézhet.
Sokan hajlamosak vagyunk ezt a kockázatot távolinak érezni ("velünk ez úgysem történhet meg"), vagy úgy gondolni, hogy egy alapvető vállalkozói vagyonbiztosítás majd mindent megold. A valóság azonban az, hogy egy tűzeset pénzügyi következményei messze túlmutatnak a leégett falakon és a megsemmisült berendezéseken. Egy KKV számára a tűz nem csupán anyagi kárt jelent, hanem a működés teljes leállását, a piacvesztést és potenciálisan a csődöt. Ebben a cikkben azt járjuk körül, mit is jelent valójában a tűzkár elleni védelem, és miért nem elég önmagában a "tűzbiztosítás".
Amikor egy tűzre gondolunk, a lángokat és a füstöt látjuk. De egy vállalkozás esetében a kár sokkal összetettebb. A helyreállítás költségei több rétegből állnak össze, és mindegyikkel számolnunk kell.
Az első és legnyilvánvalóbb az épületben keletkezett kár. Ha mi vagyunk az ingatlan tulajdonosai, az újjáépítési költség önmagában is csillagászati lehet. De még ha csak béreljük is a helyiséget, a tűz általunk okozott károkért (például egy hibás elektromos eszköz miatt) felelősséggel tartozhatunk a tulajdonos felé.
A második, és a KKV-k számára gyakran még fájdalmasabb pont, az ingóságok megsemmisülése. Gondoljunk bele: a teljes árukészlet, az alapanyagok, a speciális gépek és berendezések, a számítógépes hálózat, a szerverek (rajtuk a pótolhatatlan adatokkal), az irodabútorok. Ezek jelentik a vállalkozásunk működő tőkéjét. Egy tűz esetén ezek értéke azonnal nullára redukálódik.
A harmadik költségtényező, amit sokan elfelejtenek, a járulékos kiadások. Egy tűzeset után nem lehet csak úgy visszamenni és folytatni. Fizetni kell az oltás költségeiért, a romeltakarításért (ami egy veszélyes anyagokkal is dolgozó műhely esetén speciális és drága feladat lehet), és az esetleges ideiglenes helyreállításért.
A vállalkozói vagyonbiztosítások alapfedezete általában a tűz- és elemi károk csoportja. Ez jellemzően magában foglalja a tűz, a villámcsapás (és annak másodlagos hatásai, mint a túlfeszültség), valamint a robbanás által okozott károkat. Ez az a minimum, amivel egy vállalkozásnak rendelkeznie kell.
Fontos megértenünk, hogy a biztosítás külön kezeli az épületet és az abban lévő ingóságokat (tartalmat). Ahogy korábban említettük, ha bérlők vagyunk, elsősorban az ingóságaink – gépeink, készleteink – védelme a mi feladatunk. A szerződéskötéskor pontosan meg kell határoznunk ezeknek az értékét. Ha egy műhelyben dolgozunk, a gépeink értéke valószínűleg többszöröse az irodabútorainkénak, ezért a biztosításnak ezt tükröznie kell.
Azonban a puszta tűzkár-fedezet önmagában csak a jéghegy csúcsa. Lefedi a fizikai tárgyak elvesztését, de nem foglalkozik a legfontosabb kérdéssel: mi történik azután, hogy a tűzoltók elmentek?
Itt dől el valójában, hogy egy KKV túléli-e a katasztrófát. A tűzkár után a legnagyobb ellenségünk az idő és a kieső bevétel.
A legfontosabb kiegészítő, amiről gyakran megfeledkezünk, az az üzemszünet biztosítás. Tegyük fel, hogy leég a pékségünk. A vagyonbiztosítás (hónapok múlva) kifizeti az új kemencét és a pultokat. De mi történik abban a 6-8 hónapban, amíg az újjáépítés tart, amíg a gépeket legyártják és beüzemelik? Ezalatt nulla bevételünk van. Az alkalmazottak bérét, a bérleti díjat, a hitelek törlesztőit és a közművek alapdíjait viszont fizetnünk kell. Az üzemszünet biztosítás pontosan ezt hidalja át: megtéríti az igazolható kieső hasznot és a kényszerleállás alatt is felmerülő fix költségeket. Enélkül a fedezet nélkül a legtöbb KKV akkor is csődbe megy, ha a vagyonbiztosító egyébként korrektül fizetett a leégett tárgyakért.
A másik kritikus elem a felelősségbiztosítás. Mi van, ha a tűz a mi üzletünkből indul (mondjuk egy zárlatos gépünk miatt), és átterjed a szomszédos üzlethelyiségre, tönkretéve az ő árukészletét is? Az ebből eredő kártérítési igényt nekünk kell állnunk. Vagy ha bérlők vagyunk, és a mi hibánkból ég le az épület, a tulajdonos rajtunk fogja leverni a helyreállítás költségét. Ezekre a helyzetekre nyújt védelmet az általános felelősségbiztosítás, illetve a kifejezetten bérlői felelősségbiztosítás.
Kérdés: Én csak bérlem az üzletet. A főbérlőm azt mondta, van az épületre biztosítása. Akkor nekem már nem kell, igaz?
Válasz: Ez az egyik legveszélyesebb tévhit. A főbérlő biztosítása (ha van neki) kizárólag az épület falaira, szerkezetére vonatkozik. Az nem fog fizetni a mi leégett számítógépeinkért, a mi tönkrement árukészletünkért, és főleg nem a mi kiesett bevételünkért. Sőt, ha a tűz a mi hibánkból indult, a főbérlő biztosítója kifizeti a tulajdonost, majd kárigénnyel (regressz) fordul felénk. Bérlőként a saját ingóságaink, gépeink és a saját felelősségünk biztosítása a mi feladatunk.
Kérdés: Hogyan spórolhatnék a díjon? Elég, ha a vagyonom felére kötök biztosítást, a baj úgyis ritkán ilyen nagy.
Válasz: Ez a lehető legnagyobb hiba, amit elkövethetünk. Ezt hívják alulbiztosítottságnak. A biztosítók a kárkifizetésnél az arányosítás (pro-rata) elvét alkalmazzák. Tegyük fel, hogy a műhelyünk teljes valós értéke (gépek, készlet, minden) 100 millió forint. Mi azonban, hogy spóroljunk, csak 50 millióra kötjük meg a biztosítást (tehát 50%-os alulbiztosítottság áll fenn). Történik egy kisebb tűzeset, ami 20 millió forintos kárt okoz. Azt gondolnánk, hogy mivel 50 millióig van fedezetünk, a 20 milliós kár teljes egészében kifizetésre kerül. A valóság az, hogy a biztosító látni fogja az 50%-os alulbiztosítottságot, és a 20 milliós kárunknak is csak az 50%-át fogja megtéríteni, azaz 10 millió forintot. A maradék 10 millió a mi veszteségünk marad.
Kérdés: A könyvelőm szerint a gépem értéke már csak a töredéke az eredetinek. Erre az összegre kössem a biztosítást?
Válasz: Soha. A könyvelés a könyv szerinti értéket használja (amortizáció, avulás), ami egy adózási fogalom. Nekünk viszont a biztosítást mindig újrabeszerzési értékre (vagy épületnél újjáépítési értékre) kell kötnünk. Ez azt az összeget jelenti, amennyibe egy teljesen új, a leégett géppel azonos tudású berendezés megvásárlása kerülne a kár napján. Ha a 10 éves géped könyv szerinti értéke 1 forint, de egy új gép, ami kiváltja, 15 millióba kerül, akkor 15 millióra kell biztosítani. Ellenkező esetben visszajutunk az alulbiztosítottság csapdájába.
A legjobb kár az, ami meg sem történik. A megelőzés nemcsak a biztonságunkat szolgálja, de a biztosítási díjakat is kedvezőbben befolyásolhatja. Alapvető fontosságú a tűzvédelmi szabályzat betartása, az elektromos hálózat rendszeres (érintésvédelmi) felülvizsgálata, a tűzveszélyes anyagok szakszerű tárolása és a menekülési útvonalak szabadon tartása.
Azonban a baj esetére is készülnünk kell. A legfontosabb eszközünk a pontos vagyonleltár. Készítsünk részletes listát minden gépünkről, berendezésünkről, sőt a nagyobb értékű készleteinkről is. Jegyezzük fel a típust, a beszerzés évét, és ha lehet, a számlát is mentsük el (digitálisan, felhőben). Egy tűzeset után, sokkos állapotban kell majd bizonyítanunk, hogy mi mindenünk volt. Egy naprakész, külső helyen tárolt leltár aranyat ér, és drasztikusan meggyorsítja a kárrendezést. Évente egyszer frissítsük ezt a listát, és igazítsuk hozzá a biztosítási összegeket!
Biztosítsa be a vállalkozását vállalkozói biztosítással!
Mi, kis- és középvállalkozók tudjuk a legjobban, mennyi munka van minden egyes forint bevételben. Éppen ezért nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy egyetlen esemény – egy tűz – eltörölje mindazt, amit felépítettünk. A tűzkár elleni védelem, kiegészítve a kritikus üzemszünet és felelősségbiztosítási elemekkel, nem kiadás. Ez egy stratégiai befektetés a vállalkozásunk túlélésébe és a saját jövőnkbe. Ez az a védőháló, ami lehetővé teszi, hogy a katasztrófa után ne a romok felett keseregjünk, hanem az újjáépítésre koncentrálhassunk.