6-15% kiinduló kedvezményeka vállalkozói biztositás kalkulátorban biztosítótól függően
Bejelentkezés

Tudásközpont

Termékfelelősség-biztosítás kis- és középvállalkozásoknak

2025-10-27 19:03

Sok kis- és középvállalkozás tévesen azt hiszi, hogy a termékfelelősség csak a nagy gyártókat érinti, miközben ők is felelősséggel tartoznak az általuk forgalmazott vagy gyártott termékekért. Ez a cikk bemutatja, hogy egy váratlan termékhiba miatti kártérítési igény hogyan teheti tönkre a vállalkozást, és miként nyújt ez ellen pénzügyi védőpajzsot a célzott termékfelelősség-biztosítás.

Amikor a Termék Visszaüt: Miért Létkérdés a Termékfelelősség-Biztosítás a KKV-k Számára?

Vállalkozóként, kis- és középvállalkozás (KKV) tulajdonosként a szívünket-lelkünket beletesszük abba, amit csinálunk. Legyen szó egyedi kézműves szappanról, egy általunk fejlesztett szoftverről, egy gondosan összeállított ajándékcsomagról vagy egy külföldről behozott, nagy haszonnal kecsegtető elektronikai cikkről, büszkék vagyunk a termékünkre. Eladjuk, kiszállítjuk, a vevő boldog, mi pedig megkaptuk az ellenértékét. A történet azonban itt nem ér véget.

Mi történik, ha a termékünk – napokkal, hónapokkal vagy akár évekkel az eladás után – hibát okoz? Mi van, ha a kézműves krémünk súlyos allergiás reakciót vált ki? Ha az általunk forgalmazott játék egy apró, letörő alkatrésze fulladást okoz? Vagy ha az importált kávéfőzőnk rövidzárlatot kap, és leégeti a vásárló konyháját? Ezekben az esetekben a felelősség a miénk. A termékfelelősség-biztosítás az a pénzügyi védőháló, amely megóvja a vállalkozásunkat attól, hogy egyetlen hibás termék az egész egzisztenciánkat romba döntse.

Termékfelelősség-biztosítás KKV

A Felelősség Hálója: Miért Vagyunk Mi Is Érintettek?

A KKV-k körében a leggyakoribb tévhit az, hogy "én nem vagyok gyártó, csak egy kereskedő/webshop". Ez a gondolkodásmód rendkívül veszélyes. Az Európai Unióban, és így Magyarországon is, a szigorú felelősség elve érvényesül. Ez azt jelenti, hogy a károsultnak (a vevőnek) nem kell bizonyítania, hogy mi gondatlanul jártunk el. Neki elegendő bizonyítani, hogy a termék hibás volt, őt kár érte, és a kár a termék hibája miatt következett be.

De ki is számít felelősnek a törvény szemében? A kör sokkal tágabb, mint gondolnánk. Elsősorban természetesen a gyártó. És itt a gyártó fogalma is tág: az is gyártónak minősül, aki egyedi süteményt süt, aki alkatrészt szerel össze, vagy aki a saját neve alatt hoz forgalomba egy más által készített terméket.

Azonban a KKV-k számára a két legveszélyesebb kategória a következő: Az importőr. Ha mi, mint magyar vállalkozás, az Európai Unión kívülről (pl. Kínából, USA-ból, Törökországból) hozunk be terméket, és azt itt forgalmazzuk, a törvény szemében mi válunk gyártóvá. Hiába van a terméknek gyártója Kínában, a magyar vásárló tőlünk fogja követelni a kártérítést, és mi fogunk felelni.

A harmadik kategória pedig a forgalmazó (kereskedő, webshop). A forgalmazó felelőssége akkor állapítható meg, ha a gyártó vagy az importőr nem azonosítható (pl. nincs címke a terméken, vagy a gyártó már megszűnt). Ha mi nem tudjuk megmondani, kitől szereztük be a hibás terméket, a felelősség ránk száll. Egy webshop esetében, ahol több száz beszállítóval dolgozunk, ez egy rendkívül magas kockázat.

A Hiba Három Arca: Milyen Esetekről Beszélünk?

Amikor termékhibáról beszélünk, nem csak arra kell gondolni, hogy valami látványosan eltörik. A törvény három fő hibatípust különböztet meg, amelyek mindegyike alapot adhat egy kártérítési igénynek.

Az első és legegyszerűbb a gyártási hiba. Ez azt jelenti, hogy a termék terve alapvetően jó, de egy adott darab a gyártósoron vagy az elkészítés során hibás lett. Ilyen lehet egy rossz forrasztás egy elektronikai cikkben, egy szennyeződés egy üveg lekvárban, vagy egy repedés egy szék lábában, ami miatt az összetörik a használó alatt.

A második, sokkal súlyosabb eset a tervezési hiba. Itt nem egyedi hibáról van szó, hanem az egész termékcsalád, a teljes koncepció veszélyes. A termék a terveknek megfelelően készült el, mégis kárt okoz. Ilyen lehet egy gyermekjáték, amelynek túl kicsik az alkatrészei és fulladásveszélyes, vagy egy gép, amelynek hiányzik egy alapvető biztonsági burkolata. Ebben az esetben az összes eladott darab kockázatot jelent.

A harmadik, és KKV-k által leggyakrabban elvétett hiba a tájékoztatási, címkézési hiba. A termék maga lehet tökéletes, de a hozzá adott tájékoztatás hiányos vagy félrevezető, és ez okoz kárt. Ide tartozik, ha nem tüntetünk fel egy gyakori allergént (pl. mogyoró) az élelmiszeren, ha a gép összeszerelési útmutatója hibás, vagy ha nem figyelmeztetünk egy vegyszer maró hatására. Ezért a hibáért ugyanúgy felelünk, mintha maga a termék lett volna rossz.

Mit Fedez Pontosan a Biztosítás? Több Mint Kártérítés

Sokan azt hiszik, hogy a termékfelelősség-biztosítás egyszerűen kifizeti a kárt a vevőnek. A valóság ennél sokkal többrétű, és a védelem legértékesebb része gyakran nem is maga a kártérítés.

A legfontosabb fedezeti elem a jogi védekezés költségei. Amint egy kárigény beérkezik, azonnal szükségünk lesz egy szakjogászra, aki képvisel minket. Ha az ügy bonyolult, műszaki vagy orvosszakértőket kell bevonni, akik bizonyítják, hogy a termékünk nem volt hibás, vagy nem az okozta a kárt. Ezeknek a költségei önmagukban is óriásiak lehetnek, és a biztosítás akkor is fizeti őket, ha a végén kiderül, hogy a vevő igénye alaptalan volt, és nekünk van igazunk. Ez a védelem önmagában megmentheti a céget a pereskedés költségeitől.

Természetesen a biztosítás fedezi a megítélt kártérítési összegeket is. Ebbe beletartozik a személyi sérülés (a sérült orvosi kezelése, gyógyszerei, a rehabilitáció költsége, a kiesett munkabére, sőt, a sérelemdíj is) és a dologi károk (a hibás termékünk által a vevő egyéb vagyontárgyaiban okozott kár, például a kigyulladt laptop által leégetett íróasztal és szőnyeg).

Termékfelelősség-biztosítás vállalkozás

Gyakori Kérdések és Tévhitek a KKV-k Körében

1. "Nekem van általános felelősségbiztosításom az irodára/telephelyre. Az nem elég?"

Ez a leggyakoribb tévedés. Az általános felelősségbiztosítás (vagy telephely-felelősségbiztosítás) a tevékenységünkkel és a telephelyünkkel kapcsolatos károkra vonatkozik. Például, ha a vevő elcsúszik a boltunkban a vizes kövön, vagy ha a festőként dolgozó kollégánk leönti festékkel az ügyfél bútorát. A termékfelelősség-biztosítás ezzel szemben arra a kárra vonatkozik, amit a termékünk okoz, miután az már kikerült a felügyeletünk alól, és a vevőnél van. A kettő nem helyettesíti, hanem kiegészíti egymást.

2. "Mi csak alkatrészt szállítunk egy nagy cégnek. Az ő felelősségük a végtermék, nem?"

Ez az ellátási lánc kockázatkezelése. Ha mi egy nagyobb cég beszállítói vagyunk, és a mi hibás alkatrészünk (legyen az egy csavar, egy szoftvermodul, vagy egy élelmiszer-alapanyag) miatt az ő végtermékük hibásodik meg, vagy emiatt kell egy egész szériát visszahívni, a nagy cég az ebből fakadó teljes kárát (beleértve a profitkiesést és a hírnévvesztést is) ránk fogja hárítani. Ezért van az, hogy a nagyobb cégek ma már kötelezően előírják minden KKV beszállítójuknak a termékfelelősség-biztosítás meglétét.

3. "A termékem nagyon egyszerű, és betartok minden szabályt. Tényleg szükségem van erre?"

A kockázat sajnos sosem nulla. Egy kézműves szappannál egy fel nem tüntetett allergén, egy péksüteménynél egy ételmérgezés, egy egyszerű fa széknél egy rejtett anyaghiba végzetes lehet. A szabályok betartása csökkenti a kockázatot, de nem eliminálja azt (pl. emberi mulasztás). A biztosítás pontosan erre az "észszerűen elvárhatón túli", váratlan eseményre szolgál.

Tippek: Hogyan Csökkentsük a Kockázatunkat?

A biztosítás a pénzügyi védőháló, de a legjobb kár az, ami meg sem történik. Mit tehetünk mi, KKV-ként, hogy minimalizáljuk a kockázatainkat?

Az első és legfontosabb a dokumentáció és a nyomonkövethetőség. Legyünk képesek megmondani, hogy az adott termék mikor készült, milyen alapanyagokból, és ki vette meg. Alapanyag-beszerzésnél őrizzük meg a számlákat, tanúsítványokat. Egy kárigény esetén, ha pontosan tudjuk azonosítani az érintett termékkört (pl. egy adott gyártási tétel), azzal elkerülhetjük, hogy az összes termékünket vissza kelljen hívni.

A második kulcsfontosságú terület a világos és őszinte kommunikáció. A termék címkézése, a használati útmutató és a webshop leírása legyen tűpontos. Ne ígérjünk olyat, amit a termék nem tud (pl. "garantáltan allergénmentes"). Tüntessünk fel minden összetevőt, és adjunk egyértelmű használati és biztonsági útmutatót. Egy jó útmutató önmagában is képes megvédeni minket egy perben, ha a vevő azt nem tartotta be.

Biztosítsa be a vállalkozását vállalkozói biztosítással!

Összefoglalás: A Jó Hírnév és a Pénzügyi Stabilitás Védelme

Vállalkozóként a nevünket és a hírnevünket adjuk minden egyes eladott termékhez. Bíznunk kell abban, amit létrehozunk vagy forgalmazunk. De a mai világban a bizalom nem elég; fel kell készülnünk a váratlanra is.

termékfelelősség-biztosítás nem egy felesleges adminisztratív teher, hanem a KKV-k egyik legfontosabb stratégiai védőeszköze. Biztosítja, hogy egyetlen váratlan termékhiba, egyetlen jogos (vagy akár jogtalan) kártérítési igény ne tehesse tönkre mindazt, amit évek alatt felépítettünk. Ez a biztosítás nemcsak a pénztárcánkat védi, hanem lehetővé teszi, hogy a krízishelyzetben profi jogi és szakértői csapat álljon mögöttünk, megvédve a vállalkozásunk jó hírnevét és jövőjét.

Kérdések / válaszok

Cím: 9027 Győr Gesztenyefa út 4., Adószám: 27066704-2-08, Cégjegyzékszám: Cg. 08 09 031303 Adatvédelmi szabályzat
A BiztosApp üzemeltetője a Webpiare Magyarország Kft.