2025-11-05 21:21
Egy KKV teljes működése egyetlen kulcsfontosságú gépen múlhat, amelynek belső meghibásodására (pl. kezelői hiba, rövidzárlat) a hagyományos vagyonbiztosítás nem fizet. Ez a cikk bemutatja, hogy a géptörés biztosítás miként fedi le ezeket a speciális károkat, és miért elengedhetetlen kiegészítője a cég túlélését biztosító üzemszünet fedezet.
Vállalkozóként, kis- és középvállalkozás (KKV) tulajdonosaként a befektetett tőkénk jelentős része nem a bankszámlán, hanem a fizikai eszközeinkben testesül meg. Egy pékség esetében a kemencében és a dagasztógépben, egy nyomdánál a nyomógépben, egy autószerelőnél az emelőben és a diagnosztikai műszerben, egy irodánál pedig a központi szerverben. Ezek a gépek jelentik a vállalkozásunk szívét; ha ők megállnak, a cégünk megbénul.
Természetes, hogy védjük ezeket az értékeket. Megkötjük a vállalkozói vagyonbiztosításunkat, ami fedezetet nyújt tűzre, vízre, betörésre. Megnyugszunk, hogy biztonságban vagyunk. A rideg valóság azonban az, hogy a gépeinket fenyegető leggyakoribb és legvalószínűbb kockázatra ez a biztosítás nem terjed ki. Egy gép ugyanis ritkán ég le vagy ázik el – sokkal gyakrabban romlik el. Egy belső műszaki hiba, egy kezelői mulasztás vagy egy áramingadozás miatti leállás esetén a hagyományos vagyonbiztosításunk fabatkát sem ér. Ez az a pont, ahol a géptörés biztosítás jelentése életmentővé válik.
A legtöbb KKV abban a tévhitben él, hogy a vagyonbiztosítása (amit gyakran "telephely-biztosításnak" vagy "ingóságbiztosításnak" hívunk) mindenre kiterjed, ami a telephelyen van. Ez azonban nem igaz. A hagyományos vagyonbiztosítás alapvetően a külső, nevesített kockázatokra (ún. "named perils") nyújt fedezetet.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a biztosító akkor fizet, ha a gépünk egy külső behatás miatt sérül meg:
De mi történik a sokkal gyakoribb esetekben? Mi van, ha a gép egyszerűen "megadja magát" működés közben? Ha egy alkatrész elfárad, ha a kezelő rossz gombot nyom meg, ha egy áramingadozás tönkreteszi az érzékeny elektronikát? A hagyományos vagyonbiztosítási szerződések ezeket a károkat kifejezetten kizárják. Az általános feltételek kimondják, hogy a biztosítás nem terjed ki a belső műszaki hibából, a normál működésből, a kezelői gondatlanságból vagy az elektromos áram hatásából eredő károkra. Ez az a hatalmas fedezeti rés, amire a géptörés biztosítás a válasz.
A géptörés biztosítás egy speciális, kiegészítő fedezet, amit gyakran a vagyonbiztosításunk mellé köthetünk. Lényege, hogy pontosan azokra a károkra fizet, amelyeket az alap vagyonbiztosítás kizár. Nem a külső, hanem a belső okokra és a működési hibákra koncentrál.
Bár a szerződések eltérőek lehetnek, egy jó géptörés fedezet jellemzően az alábbi, váratlan és hirtelen bekövetkező eseményekre nyújt térítést:
Fontos látni, hogy a géptörés biztosítás alapvetően magának a gépnek a javítási vagy pótlási költségét fedezi. Ez önmagában is hatalmas segítség, hiszen egy speciális berendezés cseréje egy KKV teljes éves profitját elviheti. De a valódi katasztrófa csak itt kezdődik.
Képzeljünk el egy reális forgatókönyvet. A nyomdánkban a központi nyomógép vezérlőpanelje egy rövidzárlat miatt tönkremegy. Van géptörés biztosításunk, a biztosító elindítja a kárrendezést, és fizetni fogja az új alkatrészt. De mire az új, speciális panelt megrendelik, leszállítják a tengerentúlról és beüzemelik, eltelik 3 hónap.
Ez alatt a 3 hónap alatt a nyomdánk áll. Nincs termelés, nincs árbevétel.
Viszont a költségeink ugyanúgy futnak: fizetnünk kell a csarnok bérleti díját, a munkatársaink bérét (hiszen a képzett szakembereket nem akarjuk elveszíteni), a közműveket és az adminisztráció költségeit. Ezt a jelenséget hívjuk üzemszünetnek, vagy fedezetkiesésnek. Egy középvállalkozás számára ez a 3 hónapos bevételkiesés gyakran végzetesebb, mint maga a fizikai géptörés.
Ezért a géptörés biztosítás önmagában ritkán elég. Mindig azt kell figyelembe vennünk, hogy a csomagunk tartalmaz-e géptöréshez kapcsolódó üzemszünet-biztosítást. Ez az a fedezet, ami az újraindulásig megtéríti nekünk az elmaradt hasznot és a kényszerű leállás alatt is felmerülő fix költségeinket. Ez a kombináció (géptörés + üzemszünet) jelenti a valódi, stratégiai védelmet egy termelő KKV számára.
1. "A gépeimre még érvényes a gyártói garancia. Miért kössek külön gépbiztosítást?"
Ez a leggyakoribb tévedés. A kettő teljesen mást fedez. A garancia (vagy jótállás) kizárólag a termék belső, gyártási hibájára vonatkozik, rendeltetésszerű használat mellett. A gépbiztosítás ezzel szemben a külső okokból (pl. kezelői hiba, áramingadozás) vagy a működésből fakadó, hirtelen károkra fizet. A garancia nem fizet, ha a munkatársunk hibázott, vagy ha az elektromos hálózat okozott kárt. A gépbiztosítás viszont pont ezekre (is) szól.
2. "Mi van, ha lízingelt géppel dolgozom? Az nem a lízingcég problémája?"
Szinte soha. Ha elolvassuk a lízingszerződéseket, szinte kivétel nélkül azt fogjuk látni, hogy a lízingbe vevő (vagyis mi) viseli a kárveszélyt. Ez azt jelenti, hogy a szerződés kötelez minket arra, hogy a gépet mi biztosítsuk, és meghibásodás esetén nekünk kell állnunk a javítást. Ha a gép megsemmisül, a lízingdíjat attól még tovább kell fizetnünk. Ebben az esetben a géptörés biztosítás megléte nemcsak érdekünk, de gyakran szerződéses kötelezettségünk is.
3. "Hogyan határozzam meg a helyes biztosítási összeget? Elég a könyv szerinti érték?"
Soha. Ez a másik fő csapda, ami súlyos alulbiztosítottsághoz vezet. A könyv szerinti érték egy számviteli adat, az amortizációval (értékcsökkenéssel) csökkentett érték. Kár esetén ebből az összegből esélyünk sincs pótolni az elvesztett vagyontárgyat. A gépeinket mindig pótlási értéken (újértéken) kell biztosítani. Ez azt az összeget jelenti, amennyibe ma kerülne egy teljesen új, azonos tudású gép beszerzése. Ha ezen spórolunk, a biztosító egy részleges kár esetén is csak arányosan (pro-rata) fog téríteni.
A biztosítás a végső védőháló, de a proaktív megelőzéssel mi magunk tehetünk a legtöbbet a vállalkozásunk biztonságáért. A biztosítók is értékelik, ha látják a felkészültségünket.
1. A karbantartási napló a mi legjobb barátunk. A géptörés biztosítási szerződések alapfeltétele a rendeltetésszerű használat és a kötelező karbantartások elvégzése. Kár esetén a biztosító első dolga lesz, hogy elkérje a gépkönyvet és a karbantartási naplót. Ha nem tudjuk igazolni, hogy a gyártó által előírt kötelező szervizeket, olajcseréket, tisztításokat elvégeztük, a biztosító joggal tagadhatja meg vagy csökkentheti a kártérítést. A precíz dokumentáció itt nem adminisztráció, hanem a fedezetünk záloga.
2. A precíz leltár és a megfelelő védelem. Pontosan tudnunk kell, milyen gépeink vannak, milyen sorozatszámmal, és mennyi a mai pótlási értékük. Ez a kárrendezés alapja. Emellett figyelnünk kell az alapvető megelőzésre. Az érzékeny elektronikájú gépeinket kötelező minőségi túlfeszültség-védelemmel ellátni. Ez egy minimális befektetés, ami milliós károktól óvhat meg, és sok biztosító alapkövetelményként írja elő.
Biztosítsa be a vállalkozását vállalkozói biztosítással!
Egy KKV számára a vállalkozói vagyonbiztosítás jelenti a falak védelmét, de a géptörés biztosítás jelenti a cég motorjának, a termelés szívének a védelmét. Nem engedhetjük meg magunknak azt a luxust, hogy a legértékesebb és legfontosabb eszközeinket pont a leggyakoribb kockázatok ellen ne védjük.
A géptörés fedezet nem felesleges kiadás, hanem stratégiai befektetés a cégünk ellenállóképességébe (rezilienciájába). Ez az a garancia, ami lehetővé teszi, hogy egy váratlan műszaki katasztrófa után ne a csőddel kelljen szembenéznünk, hanem a lehető leggyorsabban talpra állhassunk. És ha ezt a védelmet kiegészítjük egy átgondolt üzemszünet fedezettel, akkor biztosíthatjuk, hogy a vállalkozásunk a legnehezebb időszakot is pénzügyileg túlélje.